Ordna en mer praktiskt flytt till äldreboendet
Det kommer en tid då man inte längre klarar av det man en gång klarade. Kroppen tappar en del av muskulaturen, man blir stelare, mindre rörlig och man kanske dras med krämpor som omöjliggör ett liv i den nuvarande bostaden. Att åldras kan även påverka rent mentalt, man börjar glömma bort saker och man kan därmed också utgöra en fara för sig själv.
Det kan leda till att man istället för att bo själv väljer att flytta till ett äldreboende. Något som ha många fördelar. Dels så får man hela tiden den hjälp man behöver, dels så behöver man inte - vare sig som äldre eller som anhörig - vara rädd för att göra sig illa och dels så får man en bostad som är fullt ut anpassad efter sin egen kapacitet och fysiska förmåga.
Den sociala delen ska heller inte underskattas. Som äldre så blir man lätt isolerad. Dels så kan många av de forna kamraterna man haft avlidit och dels så blir man också hämmad sett till att man inte längre tar sig ut på samma sätt som förr. Många äldre får därför en kick då man flyttar till ett äldreboende.
Det vi ska titta närmare på här är hur man som anhörig kan organisera en sådan flytt. I många fall så handlar det om att flytten sker från en större lägenhet - eller till och med en villa - och att man på ett äldreboende får en mindre yta till förfogande. Det gör att förhållandet mellan möbler och föremål kontra saker blir felaktigt. Hur ska man tänka gällande detta och en flytt i stort?
Anlita en flyttfirma och se över vilka föremål som ska med
Vi tänkte rada upp några tips kring hur du ska tänka vid en flytt liknande den vi ovan gic igenom. Vi kan säga att det handlar om att din gamla mor ska flytta från sin bostad i Stockholm till ett äldreboende i samma stad. Här följer några råd längs vägen:
- Välj äldreboende: Se först till att anmäla till kommunen att flytten är i nära anstående. Det brukar gå ganska fort att bli erbjuden en plats. Steg nummer två i detta är att besöka de äldreboenden som finns tillgängliga. Läs gärna om rekommendationer och ta inte första bästa. Det är ingen stress - allt ska kännas rätt. Privata alternativ finns också.
- Gå igenom allt: Vad ska sparas, vilka möbler kommer att rymmas och vilka kommer inte att göra det? Hur mycket kläder behövs? Den här rensningen kommer att bli väldigt sentimental, men det är omöjligt att behålla allt. Det är jobbigt att rensa ut en barndom och alla minnen som man skapat som en gemensam familj - men det kommer att bli nödvändigt.
- Bestäm vad som ska göras: Alla saker som inte får plats - hur gör ni med dessa? Det finns några alternativ. Att anordna en loppis är ett sådant som både är roligt och som kan ge lite pengar. Detsamma gäller om ni väljer att sälja via exempelvis Blocket eller Shpock. Ett tredje alternativ är att ni väljer att magasinera det som ni inte vill slänga/sälja/skänka bort. Du kanske inte har plats eller användning för allt nu - men ser att framtiden kanske ger mer utrymme. Där är magasinering ett bra val. Även Myrorna, Emmaus och Stadsmissionen erbjuder hämtning av större partier helt gratis. Säkerställ dock att ni inte ger bort någonting extremt värdefullt: det går att värdera exempelvis konst online helt gratis på de större auktionshusen.
Mäklare:
- Kontakta en mäklare och få bostaden värderad. Kolla även om det finns några saker att gör ai syfte att höja priset. En renovering av köket och badrummet kan ge väldigt mycket mervärde. Den mäklare ni anlitar ska definitivt erbjuda homestyling som en inkluderad tjänst. Här kan ni med fördel hyra möbler om de äldre känns lite väl trista. Om marknaden är sämre - vilket den är idag - så kanske det går att hyra ut bostaden under något år? Se över alternativen här.
- Anlita en flyttfirma: För själva flytten så rekommenderas att ni anlitar en flyttfirma. Av den enkla anledningen att det blir både smidigare och säkrare så. Kostnaden för en flyttfirma är blygsam sett till att du kan använda Rut-avdraget och dra av halva arbetskostnaden på din deklaration. Det är det värt. Men, se till att den flyttfirma ni anlitar är kapabla och kompetenta också. Kolla lite omdömen på internet och ring gärna några referenser för att säkerställa att ni får den kvalitet ni eftersöker - och förtjänar. Här finns en.
- Flyttstädningen: Vår rekommendation är att ni även tar hjälp med det jobbigaste i samband med en flytt: flyttstädningen. På samma sätt som en flyttfirma går att anlita med rut-avdraget så går även ett städföretag att göra det. Ett tips: se om någon flyttfirma erbjuder både hjälp med flytt och städning. Det har blivit allt vanligare att den, så att säga, hybriden mellan två branscher erbjuds i Stockholm.
Andra inlägg
- Invisalign – exempel på eleganta lösningar för tandreglering i Stockholm
- Frisörernas kunskap präglar salonger på Kungsholmen
- Hälsokontroller i Stockholm kan förändra din hälsa för alltid
- Då är det bråttom att ringa en tandläkare i Solna
- Företagshälsovård Stockholm - vanliga frågor
- Hur utförs ett tandimplantat i Göteborg?
- Var med på en HLR-utbildning i Stockholm
- Har du antikroppar?
- Vaccin för ett längre liv
- Tips inför mötet med biståndshandläggaren